156. Frankfurtská škola: Ako zreformovať Marxa?
Ak sú celé dejiny dejinami triednych bojov, kde je potom boj za osobnú slobodu jednotlivca, ktorý sa sám sebe odcudzil? Kto má tohto jednotlivca zobudiť z jeho iluzórneho šťastia? Racionalita, veda, technológie, kultúra či umenie?
Dnes sa pozrieme na jedno z najvplyvnejších filozofických hnutí 20. storočia a počuť ste o ňom mohli ako o Frankfurtskej škole, ale tiež pod názvom Inštitút sociálneho výskumu (so sídlom vo Frankfurte nad Mohanom) alebo aj pod označeniami ako kritická teória či neomarxizmus. Pozrieme sa na tri dôležité črty tejto školy, ktoré sa budú týkať Hegla, osvietenstva a tzv. masovej kultúry, a keďže sa jedná o myšlienkové hnutie, ktorého myšlienky sú živé a vplyvné aj dnes, určite sa k Frankfurtskej škole na podcaste ešte v budúcnosti vrátim.
Prečítajte si túto dávku aj ako článok na SME: https://bit.ly/SME_davka156
Súvisiace dávky:
- PD#154: Štrukturalizmus, https://bit.ly/davka154
- PD#144: Postmodernizmus, https://bit.ly/davka144
Použitá a odporúčaná literatúra:
- Theodor Adorno a Max Horkheimer, Dialektika osvícenství (OIKOYMENH, 2009), https://bit.ly/2YJth7R
- James Bohman, „Critical Theory“, SEP, https://stanford.io/2YGKQVS
- Claudio Corradetti, „The Frankfurt School and Critical Theory“, IEP, https://bit.ly/3gaMYve
- James Bohman a William Rehg, „Jürgenn Habermas“, SEP, https://stanford.io/3g6qqeU
- Paul H. Fry, „The Frankfurt School of Critical Theory“ z Open Yale kurzu: Introduction to the Theory of Language (2009), https://bit.ly/2VKMkNh
- Stuart Walton, „The Theory from the ruins“ (Aeon, 2017), https://bit.ly/2BPgNlY
- Stephen West, The Frankfurt School (7 častí), https://bit.ly/3gaoDW6
***
Dobré veci potrebujú svoj čas. Staň sa patrónom Tvojho obľúbeného podcastu cez Patreon ❤️ (https://bit.ly/PatreonPD) alebo nás podpor jednorazovo či trvalým príkazom (https://bit.ly/CHCEMpodporit). Ďakujeme!